Extrajobb inom HR och rekrytering

Våra assistenter som jobbar deltid och stöttar vår leveransorganisation är otroligt viktiga för att Academic Work ska går så bra som vi gör. Våra assistenter underlättar inte bara vardagen för våra konsultchefer och rekryteringskonsulter utan är också väldigt viktiga för vår framtida tillväxt. Det är ju ni som är vår framtid! På våra kontor i Sverige i dag jobbar fler än 350 assistenter extra inom HR och rekrytering och vi söker ofta fler ambitiösa personer. Det två stora assistentrollerna på våra kontor är Staffing & Recruitment Assistent (SRA) och Staffing Service Assistant (SSA). Här kommer vi beskriva de olika roller, samt deras likheter och olikheter.

TIll lediga jobb på Academic Work

Vad gör en Staffing & Recruitment Assistant (SRA) hos oss?

Som Staffing & Recruitment Assistant (SRA) tillhör du ett av våra team inom rekrytering och bemanning. Teamen är uppdelade efter våra affärsområden - exempelvis teknik, IT eller ekonomi. Som assistent i något av dessa team arbetar du i första hand med rekrytering av nya konsulter. Arbetsuppgifterna är bland annat att skriva annonser, ansvara för urvalsprocessen och CV-selektering, ta referenser, kontakta kandidater och genomföra telefonavstämningar. När du jobbat ett tag kommer du även hålla i egna kandidatintervjuer. Administrativa uppgifter som t.ex. att skriva kandidatpresentationer, hantera konsultlöner och göra arbetsgivarintyg ingår också i rollen.

Vem passar i rollen?
För att trivas i rollen som SRA ska du uppskatta varierande arbetsuppgifter i ett högt tempo och du är inte rädd för att ta egna initiativ och arbeta mot högt uppsatta mål. Du tycker om att kommunicera med nya människor och är driven och relationsskapande. Arbetet kommer ge dig värdefull erfarenhet inför din karriär och passar dig som studerar exempelvis PA, ekonomi eller IT.

Var gör en Staffing Service Assistant (SSA) hos oss?

Som Staffing Service Assistant (SSA) har du en viktig roll i vår bemanningsservice- ett team som jobbar med schemaläggning och personalplanering av våra större studentuppdrag. I rollen får du snabbt en värdefull inblick i arbetsmarknaden eftersom du har regelbunden kontakt med våra kunder för att möta deras behov av personal. Du har också daglig kontakt med våra anställda deltidskonsulter och dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om att erbjuda våra kunder och konsulter service i världsklass. Du hjälper dagligen våra kunder med deras personalbehov och schemaläggning och arbetar också proaktivt tillsammans med våra Account Managers (AM) och Consultant Managers (CM) för att utveckla samarbetet med kunden och för att vara en bra karriärpartner till våra konsulter.

Vem passar i rollen?
I rollen som SSA har du har många kontaktytor både på Academic Work och utanför, så för att trivas i rollen ska du tycka om att hitta lösningar på problem med hjälp av din kreativitet, älska service och vara en fena på att koordinera och kommunicera. Arbetsuppgifterna är mycket meriterande för en karriär inom HR eller bemanningsbranschen men även för andra yrkesvägar, som exempelvis projektledning. Koordinering, personalplanering och administration är värdefulla erfarenheter på ditt CV oavsett yrkesval efter studierna.

Hur skiljer sig rollerna åt?

Den största skillnaden mellan SRA och SSA är att en SRA främst arbetar med kandidater (personer som söker jobb men ännu inte blivit konsulter hos oss), medan en SSA främst är i kontakt med våra befintliga konsulter och kunder.

Båda rollerna innebär stort fokus på kommunikation och eget driv. Oavsett om du ser din fortsatta karriär på Academic Work eller utanför så kommer båda rollerna ge dig viktiga erfarenheter för att ta ditt nästa steg i arbetslivet.

Introduktion och utbildning som assistent

Innan du börjar ditt självständiga arbete i någon av våra assistentroller får du gå en introduktion. Introduktionen ger information om vår organisation, våra olika avdelningar, våra system och arbetsuppgifter. Du får också chansen att lära känna flera kollegor från olika roller på ditt kontor. Därefter börjar din praktiska introduktion och den anpassas efter de arbetsuppgifter som ingår rollen som Staffing & Recruitment Assistent eller för den som Staffing Service Assistant. Du får lära dig grunden i jobbet, våra processer och de arbetsuppgifter som ingår i jobbet. Efter introduktionen ser den fortsatta utbildningen olika ut beroende på din roll men den består både av fysiska möten, utbildningar och e-kurser. Vi lägger stor vikt vid din kompetensutveckling och ser till att vi följer din utveckling hos oss.

Läs mer om karriärsutveckling hos oss

Utveckling för dig och teamet

Oavsett vilken av rollerna du jobbar i så kommer du att ingå i ett team med engagerade och erfarna deltidsassistenter, konsultchefer och rekryterare Alla våra assistenter har en dedikerad chef som både ansvarar för introduktion och utbildning men också för löpande avstämningar med våra assistenter. Din chef hjälper dig se till att du får den utveckling och kompetens som du strävar efter. Vissa möten är individuella och andra är i grupp för att ni i assistentgruppen tillsammans ska kunna utvärdera och förbättra arbetet. Dessutom kommer du, tillsammans med alla deltidsassistenter, att bli inbjuden till större assistentforum på ditt lokala kontor.

”Jag gillar att jag aldrig riktigt kan veta hur en dag kommer att se ut”

Intervju: Rollen som SSA med Isabelle och Matilda

Isabelle Engblom och Matilda Lindqvist jobbar båda som Staffing Service Assistants (SSA) och berättar här mer om sitt jobb. Ett jobb som ställer höga krav på problemlösningsförmåga, struktur och ansvarstagande.

Läs hela intervjun här

”Visar du framfötterna och gör ett bra jobb så belönas du genom mer ansvar”

Intervju: Rollen som SRA med Julia

Stort ansvar och förtroende från organisationen är två delar som Julia Granström, Staffing & Recruitment Assistant (SRA), lyfter fram för att beskriva sitt jobb. Hon menar också att om du dessutom visar framfötterna och arbetar hårt, så kommer du att belönas och utvecklas i rollen som SRA.

Läs hela intervjun här
Tipsa en vän!