Söka jobb

Optimera din LinkedIn-profil

Enligt en undersökning gjord av IIS, har en av fem svenskar ett konto på yrkesnätverket LinkedIn, men bara 2 % använder LinkedIn regelbundet. Även fast inte du är en aktiv användare av LinkedIn finns det andra som är det. Här letar företagsledare och rekryterare ny kompetens – varje dag! DU behöver inte vara lika aktiv men det kan vara värt att ha en uppdaterad profil på LinkedIn för att inte missa spännande möjligheter.

Att hålla igång sina sociala kanaler tar tid, men ibland räcker det bra med att bara ha någon slags närvaro. LinkedIn är en sådan kanal. Viktigast av allt är nämligen att du har en profil för att sätta dig själv på kartan och bygga ditt eget varumärke. Som aktiv jobbsökare bör du även se till att din profil är up-to-date med åtminstone din senaste anställning, men gärna med så mycket information som möjligt om dina erfarenheter och kompetenser. Ju mer komplett din profil är, desto större chans att rekryterare hittar dig.

Be om feedback

Taimaz Begdjani blev headhuntad till sin nuvarande jobb på AstaZero tack vare sin publika profil på LinkedIn. Han berättar hur han kontinuerligt jobbar för att förbättra och utveckla sin profil samt bygga på sitt CV. Detta genom att dra lärdom av avslutade rekryteringsprocesser och våga fråga om feedback:

"Det är viktigt att vara ödmjuk! Fråga efter feedback från varje tillfälle som någon kontaktar dig, oavsett om det är en kortare telefonintervju eller ett face-to-face möte."

Var inte heller rädd för att be nuvarande eller föredetta kollegor och chefer att skriva en rekommendation på din LinkedIn-profil. Lägg gärna lite tid själv på att rekommendera andra, då kommer de sannolikt också att lägga tid på att rekommendera dig. Att lämna rekommendationer är enkelt och bygger en kraftfull profil!

Gör din profil sökbar

Headhunting eller sourcing är inte lika vanligt i Sverige som utomlands, men det är ett fenomen på framfart, speciellt för vissa yrkesgrupper. När jobbansökningarna och kandidatantalet inte räcker till ser sig rekryterare omkring i andra nätverk. Då kan det vara bra att se till att ditt publika CV, din LinkedIn-profil, innehåller relevanta sökord som beskriver just din bakgrund. Ta en titt på platsannonser i den jobbkategori som du är intresserad av och leta efter vanligt förekommande ord. Är du intresserad av receptionsjobb kan ord som administration och service vara bra att ha med, förutsatt att det är erfarenhet du faktiskt har. Sökorden ska gärna finnas i rubrik och sammanfattningar för att din profil ska få bra sökresultat.

Gör din rubrik personlig

Fältet ”Din rubrik”, det vill säga raden direkt under ditt namn är också bra att använda sig av. Denna rubrik tas automatiskt från din nuvarande/senaste yrkeserfarenhet, men ett tips är att ändra den. Det är inte alltid det automatiserade alternativet gör dig och din profil rättvisa. Se det som att du där har 120 tecken på dig att dela med dig av din personlighet, erfarenheter, humor eller egenskaper. Även här är det bra att försöka få in relevanta sökord. Testa dig fram. Det behöver inte ta mycket av din tid, men kan vara helt avgörande för hur din profil uppmärksammas!

Fler tips:

Tipsa en vän!