Söka jobb

5 knep för att bli mer effektiv

Ett ständigt plingande i telefonen, mängder med serier som lockar, sociala medier-flöden som aldrig tar slut, tvätt- och diskberg som växer. Inte konstigt att du har svårt att fokusera! Vi har sammanställt en lista med några enkla knep som kan hjälpa dig att hitta fokus och bli mer effektiv.

Bestäm en tid och plats

Som student eller arbetssökande finns sällan en given plats eller tid att plugga och söka jobb på. Du vet bäst själv vilket ställe och vilken tidpunkt på dygnet som passar dig. Det viktiga är att du bestämmer när du ska göra dina uppgifter och var – helst en eller flera dagar innan. Då ökar sannolikheten att du faktiskt gör det du planerat för och motstår frestelsen att ägna dig åt annat.

Sätt dina egna deadlines

Du hade flera veckor på dig men ändå sitter du där i sista minuten. Känner du igen dig? Många presterar bättre under press och blir mer produktiva ju kortare tid de har på sig. Om du är en av dem, sätt kortare deadlines för dig själv och dela upp större uppgifter i mindre deluppgifter. Syftet är att slippa den negativa stressen kopplad till den riktiga deadlinen, och att undvika tvivel och överarbete.

Stäng ute omvärlden

Distraktion är kanske din värsta fiende när det kommer till produktivitet. Ett hett tips är att stänga av alla aviseringar på din dator och låta mobilen ligga i väskan på ljudlöst om du inte behöver den. Lyssnar du exempelvis på musik via mobilen kan du istället ställa in den på ”Stör ej”. Avsätt tid under dagen då du får kolla sociala medier, din e-post eller liknande.

Utmana perfektionisten!

De flesta av oss vill göra så bra som möjligt ifrån oss i allt vi gör – och det är såklart en positiv egenskap. Men perfektionism tenderar också att göra dig mindre produktiv. Särskilt om du fortsätter jobba på något som redan är bra!

Utmana perfektionisten i dig och gå vidare när det du gjort är ”bra nog”.

Gör något annat

Oavsett hur många produktivitetshack du tagit del av, och försöker tillämpa, kan fokus och arbetslust ibland sina. Här följer 2 knep att testa nästa gång det händer:

  1. Ta en paus, lämna skrivbordet och gör något annat en stund
  2. Ge dig själv 15 minuter med intensivt arbete där belöningen efteråt är en paus. Ställ gärna en timer. Har du hittat fokus? Lägg på ytterligare 15-30 minuter på timern och fortsätt jobba till nästa rast.

Att sätta en tidsram och ställa en timer kan hjälpa dig hålla fokus. Dessutom är det ett bra sätt att påminna dig själv om att ta rast.

Funderar du på att kombinera jobb och studier? Vi har samlat våra bästa tips för att lyckas!

Läs mer
Tipsa en vän!